topbella

Thursday, March 3, 2016

kembali...

Alhamdulillah. Syukur pada Allah atas nikmat yang tak terkira. Bertahun blog ni bersarang dari apa apa penulisan. InshaAllah bakal diaktifkan semula dengan penulisan dan perkongsian yang menarik untuk tatapan bersama.




Wednesday, June 26, 2013

Bersediakah kita hadapi Ramadhan ?


Tinggal beberapa hari lagi.
Sedar tak sedar Syaaban akan berakhir
Ramadhan akan kunjung tiba
Insyaallah kita akan menjalani ibadah Ramadhan dengan lebih sempurna
Semoga kita dapat mempersiap sedia diri dalam menghadapi Bulan yang penuh Barakah
Siapkan hati supaya Ramadhan kali ini lebih baik dari sebelumnya.
Amin


Saturday, February 23, 2013

Masalah Kewangan




Setiap manusia yang hidup di muka bumi pasti ada masalah yang tersendiri. 

Masalah terlalu banyak namun harini saya ingin menulis tentang masalah kewangan yang semakin meruncingkan  fikiran kita semua . 

Jangan risau semua yang menggunakan duit memang akan hadapi masalah .

Cuma jumlah dan masa yang di hadapi berbeza mengikut perjalanan pengaliran gaji orang yang bekerja.

Dulu masa belajar ramai yang berkata bila dah kerja mungkin kehidupan semakin terurus dan tenang kerana adanya gaji setiap bulan.

Namun bila kita mula bekerja  kita mula mengatur langkah untuk membeli asset satu persatu kerana merasakan mampu milik

Permulaan hidup dengan membeli sebuah kereta kerana kereta keperluan yang perlu kita miliki, apatah lagi tuntutan kerja yang memaksa kita bergerak laju seiring dengan teknologi.

Dengan itu bermulalah pengiraan hutang dalam buku kira-kira

Ramai yang beranggapan bekerja kerajaan menjanjikan keindahan dan jaminan ketenangan.

Memang ada kebenaran di situ . Namun jangan  menyalahgunakan kelebihan yang ada.

Ya,  kita mudah membeli kereta, rumah dan pinjaman peribadi untuk kepentingan peribadi 
.
Siapa pun tidak boleh menidakkan kemampuan kita berbelanja kerana gaji kita masuk setiap bulan.

Namun ramai yang tidak sedar kadar muflis di Negara banyak di pegang oleh golongan muda. Diulang yer  golongan muda . Silap-silap kita diantaranya. ( Nauzubillah )

Memiliki slip gaji bulanan , selain nafsu membuak buak untuk membeli itu dan ini dengan mudah membuatkan kita bertindak dahulu sebelum berfikir.

Kerana mudahnya membuat hutang ramai yang memilih membuat loan peribadi untuk membina mahligai kerana merasakan  itu cara yang pantas dan mudah.

Namun alangkah sedihnya, pinjaman pertama akan bertambah menjadi  pinjaman kali kedua, ketiga untuk menutupi masalah kewangan yang lain kerana faktor mudahnya nak buat menambah hutang.

Kita lupa untuk menabung dulu kerana merasakan meminjam dahulu kemudian baru fikir bayar campur interes yang tinggi dalam jangka masa yang panjang  adalah solusi yang tepat dan pantas

Budaya menabung langsung tak terlintas dalam pemikiran tatkala kita memaksa diri mengejar arus masyarakat dan semasa terutama bab harta benda.

Keperluan material kita kejari melebihi kemampuan diri.

Ibarat memakai baju tanpa mengikut saiz badan yang sebenar.

Hasilnya keserabutan yang panjang dan lama dalam kehidupan

Kegelisahan yang tak pernah sudah

Hidup seperti kais pagi makan pagi kais petang makan petang.

Kita lupa mengukur baju di badan sendiri.

Melihat orang bertukar kereta kita pun nak, lihat rumah kita pun nak, jiran renovated rumah kita pun nak, melihat jualan sale kita pun nak  shopping.

Hasilnya kita berkira-kira dalam berbelanja pada yang sepatutnya

Keperluan ekonomi sendiri pun kadang-kadang terkurang apatah lagi kita nak membantu ekonomi orang lain. Jangan harap lah!

Adik beradik sendiri pun tak mampu kita menolong

Ibu dan ayah di kampong tidak mendapat duit belanja tetap  walaupun anak anak sudah bekerja

Kerana pengurusan duit kita ( orang muda ) semakin pincang

Mereka sudah tua  namun masih hidup susah seperti menyara kita waktu kecil

Setiap tahun kita menikmati pertambahan gaji

Namun kita tak merasakan pertambahan malah kita merasakan semakin tak cukup.

Kerana kenaikan gaji kita seiringkan dengan pertambahan hutang.

Ini belum lagi yang membuat pinjaman semata-mata untuk terlibat dengan perniagaan  MLM akibat kegelapan mata melihat kereta kereta mewah hasil kejayaan mereka yang dah kononnya berjaya.

Masalah wang perlu di hadapi !

Bukan Gali lubang tutup lubang

Dengan pengurusan yang teliti dan efektif bukan mencari highway pintas menjadikan loan peribadi sebagai  pilihan utama.

Setiap keluarga perlu tahu kiraan ekonomi

Catat pengeluaran duit supaya nampak arah pengeluaran kewangan kemana .

supaya tidak ada yang terover dalam kelajuan berbelanja sehingga lupa kemampuan sendiri

Supaya kenal dapur, dan tahu kelajuan diri berlari mencari rezeki

Supaya anak-anak tahu berjimat cermat dan tahu nilai matawang, jangan main order jer

Supaya si suami tidak sentiasa mengharapkan pertolongan sedekah si isteri  sebab selalu berada dalam terdesak time

Tak lupa juga, ibu bapa mohon tidak terlalu meletakkan target anak mengumpul asset seperti yang diimpi

Ya, bersedekah baik sangat baik lebih lebih lagi pada keluarga kita

Namun berhati hatilah !

Jangan  ada yang mengambil kesempatan dalam kesempitan.

Meminta-meminta tanpa titik  kesudahan

Melengkapkan impian orang tua adalah kebaikan yang digalakkan

Itupun perlu ada susunan yang terperinci supaya tidak terjerat diri sendiri

Kesimpulannya . Jom kita audit,  susun semula, di urus elok –elok supaya masalah kewangan dapat di atasi sedikit demi sedikit.

Yang mana ada kad kredit perlu kaji betol –betol adakah ia membantu anda dalam menyelesaikan masalah duit atau menambahkan jumlah hutang  dalam akaun.

Jangan lupa catat segala jumlah keperluan sebelum berbelanja supaya ada garisan sempadan

Kurangkan berbelanja tanpa perancangan .

Berjimat cermat apa yang boleh kita jimatkan

Jauhkan diri dari pembaziran dalam berbelanja

Maksudnya:"Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya."
                                            [Surah al-Israa : 27]

Masalah wang hadapilah dengan keimanan dan pengurusan yang terperinci

Supaya ketenangan hati dapat diperolehi.

Saturday, January 5, 2013

Bangun dan bermotivasi



Sehebatmana pun kereta, minyaknya pun kena isi, Kalau kereta berkuasa hybrid sekalipun baterinya kena juga charge.

Secanggihmanapun Handphone Samsung Galaxy baterinya cepat habis dan perlu di charge selalu.

Inikan pula kita manusia biasa. Ulang semua inikan pula kita hamba yang lemah

Hidup perlu mencari motivasi !

Apatah lagi manusia yang terlibat dengan dunia pekerjaan. Walaupun diberi gaji setiap bulan. 

Kesibukan, Kepenatan kadang –kadang mampu meragut keikhlasan dalam beribadah kalau tak kena gayanya.

Orang yang sibuk Orang Yang Mengenal erti masa.

Aah benar sekali. Dulu masa belajar dah perasan sibuk sangat. Sibuk belajar & sibuk Berprogram.

Tapi bila sekali terjun dalam realiti kehidupan seorang guru. 

Baru mendalam kefahaman tentang kesibukan yang sebenar - benarnya.

“Cikgu kan banyak cuti tak macam kerja lain. Apa lah yang sibuk sangat”

Erm berhenti berfikir sekejap. 

Hanya jauhari yang mengenal Manikam :)

Saya percaya ada lagi pekerjaan yang lagi sibuk seperti Ulamak, Ustaz, Doktor, Jururawat, Surirumah, Pekerja Kilang  & lain lain.

Bila kesibukkan bekerja ditambah dengan rutin harian, masalah ummah, masalah diri dan hal-hal lain. Lagi berganda kesibukkan dan kepenatan sehingga ruang pemikiran semakin tumpul dan hilang fokus

 Alhamdulillah Kita orang Islam di bekalkan banyak perkara untuk menenangkan hati.

Permulaan solat subuh sehingga solat isyak bersama solat solat sunat yang lain boleh menghadirkan ketenangan dalam hati kerana membuatkan kita terputus dengan hubungan dunia buat sementara.

Disini ada beberapa tips yang boleh kita lakukan untuk charge motivasi diri tatkala kita memerlukan
  •  Menambah Ilmu Agama .Dengan Ilmu mampu menyuburkan benih iman  dan hasilnya kita dapat memperbanyakkan amal. Sekaligus membuatkan kita rasa dunia lebih kecil. Akhirat yang kekal Abadi ( Hadiri ceramah atau terlibat dengan program keagamaaan, join jemaah, solat jemaah,  Kalau seorang diri baca Quran dan zikir )
  • Cari hobi baru supaya ada komitmen pada perkara baru. ( Jangan tambah komitmen hutang sudahlah )
  •  Luangkan masa ziarah keluarga, saudara mara, kawan-kawan yang dah lama tak jumpa ( panjangkan silaturrahim yang semakin pendek sebab memanjang sibuk jer ) 
  •  Bercuti @ Melawat tempat baru . Ada yang memilih mengerjakan Umrah, mengembara tempat yang jauh dari tempat kerja dan rumah sikit. :)  
  • Menjadi pendengar yang baik pada orang yang memerlukan. ( mendengar masalah orang mampu membuat kita rasa syukur & merendahkan hati kerana ramai yang lagi susah dan menderita dari kita 
Yang selebihnya kena cari sendiri.. 

Dekatkan diri dengan Allah supaya Allah memberi kita banyak motivasi mengharungi kehidupan yang bersisa dengan lebih bermakna.

Akhir kata kita kena sentiasa ingat mati .

Kalau malam kita bermimpi diri kita mati selalunya esok pagi sure kita lebih bermotivasi.

Ingat kematian yang pasti dapat memaksa diri untuk lebih bermotivasi
Semoga kita  menjadi orang yang sibuk juga dengan persiapan nak masuk Syurga. Amin

Dan kehidupan dunia hanyalah permainan dan senda gurau. Sedangkan negeri akhirat itu, sungguh lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka tidaklah kamu mengerti! (Al-An’am 6:32

 Artikel ini sebagai peringatan pada orang sibuk macam saya dan seangkatan dengannya :)

Tuesday, September 11, 2012

Perempuan suka lelaki.......

Semua perempuan muslimah biasanya menginginkan ........

  • 1) Hubungan yang pasti & diredhai .. ..Pernikahan

  • 2) SUAMI yang mampu, memimpin, mentadbir rumahtangga... & mampu  menjadi   melindungi emosi serta fizikal.
 Ingatlah !!!!!!
  • 3) Yang Mampu setia dan bersama sama di saat susah & senang hadapi ribut taufan dalam rumahtangga
  • 4) Yang menyayanginya sepenuh jiwa......

  • 5)  & bersama sama kejar Pahala Ke Syurga.. 

Apa apapun  menjadi anak perempuan, muslimah, kakak, isteri, ibu tentulah menuntut kita menjadi PENYABAR...SABAR DAN SABAR  dan RAJIN mencari ilmu dunia & Akhirat


Semoga masih ada lelaki yang baik baik untuk perempuan baik  di luar sana yang mampu  memberikan kehidupan yang lebih baik ..AMIN........

Sayanglah Allah dari segala-galanya....Supaya hati lebih tenang dalam apajua yang diberikan...



Iklan Sebentar

Mujahiddah Solehah

My photo

"Bacalah Al Qur'an. Karena ia pada hari kiamat nanti akan datang untuk memberikan syafaƔt kepada para pembacanya." (Hadith sahih, riwayat Muslim)