topbella

Saturday, January 5, 2013

Bangun dan bermotivasi



Sehebatmana pun kereta, minyaknya pun kena isi, Kalau kereta berkuasa hybrid sekalipun baterinya kena juga charge.

Secanggihmanapun Handphone Samsung Galaxy baterinya cepat habis dan perlu di charge selalu.

Inikan pula kita manusia biasa. Ulang semua inikan pula kita hamba yang lemah

Hidup perlu mencari motivasi !

Apatah lagi manusia yang terlibat dengan dunia pekerjaan. Walaupun diberi gaji setiap bulan. 

Kesibukan, Kepenatan kadang –kadang mampu meragut keikhlasan dalam beribadah kalau tak kena gayanya.

Orang yang sibuk Orang Yang Mengenal erti masa.

Aah benar sekali. Dulu masa belajar dah perasan sibuk sangat. Sibuk belajar & sibuk Berprogram.

Tapi bila sekali terjun dalam realiti kehidupan seorang guru. 

Baru mendalam kefahaman tentang kesibukan yang sebenar - benarnya.

“Cikgu kan banyak cuti tak macam kerja lain. Apa lah yang sibuk sangat”

Erm berhenti berfikir sekejap. 

Hanya jauhari yang mengenal Manikam :)

Saya percaya ada lagi pekerjaan yang lagi sibuk seperti Ulamak, Ustaz, Doktor, Jururawat, Surirumah, Pekerja Kilang  & lain lain.

Bila kesibukkan bekerja ditambah dengan rutin harian, masalah ummah, masalah diri dan hal-hal lain. Lagi berganda kesibukkan dan kepenatan sehingga ruang pemikiran semakin tumpul dan hilang fokus

 Alhamdulillah Kita orang Islam di bekalkan banyak perkara untuk menenangkan hati.

Permulaan solat subuh sehingga solat isyak bersama solat solat sunat yang lain boleh menghadirkan ketenangan dalam hati kerana membuatkan kita terputus dengan hubungan dunia buat sementara.

Disini ada beberapa tips yang boleh kita lakukan untuk charge motivasi diri tatkala kita memerlukan
  •  Menambah Ilmu Agama .Dengan Ilmu mampu menyuburkan benih iman  dan hasilnya kita dapat memperbanyakkan amal. Sekaligus membuatkan kita rasa dunia lebih kecil. Akhirat yang kekal Abadi ( Hadiri ceramah atau terlibat dengan program keagamaaan, join jemaah, solat jemaah,  Kalau seorang diri baca Quran dan zikir )
  • Cari hobi baru supaya ada komitmen pada perkara baru. ( Jangan tambah komitmen hutang sudahlah )
  •  Luangkan masa ziarah keluarga, saudara mara, kawan-kawan yang dah lama tak jumpa ( panjangkan silaturrahim yang semakin pendek sebab memanjang sibuk jer ) 
  •  Bercuti @ Melawat tempat baru . Ada yang memilih mengerjakan Umrah, mengembara tempat yang jauh dari tempat kerja dan rumah sikit. :)  
  • Menjadi pendengar yang baik pada orang yang memerlukan. ( mendengar masalah orang mampu membuat kita rasa syukur & merendahkan hati kerana ramai yang lagi susah dan menderita dari kita 
Yang selebihnya kena cari sendiri.. 

Dekatkan diri dengan Allah supaya Allah memberi kita banyak motivasi mengharungi kehidupan yang bersisa dengan lebih bermakna.

Akhir kata kita kena sentiasa ingat mati .

Kalau malam kita bermimpi diri kita mati selalunya esok pagi sure kita lebih bermotivasi.

Ingat kematian yang pasti dapat memaksa diri untuk lebih bermotivasi
Semoga kita  menjadi orang yang sibuk juga dengan persiapan nak masuk Syurga. Amin

Dan kehidupan dunia hanyalah permainan dan senda gurau. Sedangkan negeri akhirat itu, sungguh lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka tidaklah kamu mengerti! (Al-An’am 6:32

 Artikel ini sebagai peringatan pada orang sibuk macam saya dan seangkatan dengannya :)

Iklan Sebentar

Mujahiddah Solehah

My photo

"Bacalah Al Qur'an. Karena ia pada hari kiamat nanti akan datang untuk memberikan syafaát kepada para pembacanya." (Hadith sahih, riwayat Muslim)