topbella

Saturday, July 23, 2011

KL Gangster wanna be.

FIlem KL gangster...
Saya bukanlah seorang pengkritik filem . Ini tidak ada kaitan dengan sesiapa di alam realiti. Cuma ada kaitan dengan watak-watak yang ramai pelajar saya minat & sanjungi dalam filem-filem favourite mereka.

Sibuk dengan kerja sempat juga  saya luang masa menonton drama melayu & filem melayu di youtube @ di rumah ukhti nurul bersama nana.

Ternyata impak sesebuah filem akan terpalit pada hati anak muda. Lebih-lebih filem memaparkan kehidupan sosial yang tinggi, selain filem hantu yang semakin berhantu di televisyen & panggung.

Filem genre begini  biasanya menghidangkan dialog-dialog power, kasar, klise & senang menjadi ikutan remaja di luar sana.

Kata bualnya juga cepat meresap dalam jiwa muda mereka. Belum habis fenomena realiti Lawak & filem seram. Hadir kembali fenomena gangster yang tidak berkesudahan.

Penulisan ini tidaklah bermaksud anda tidak boleh langsung menonton filem melayu. Cuma luahan hati saya pada penonton-penonton kecil dibawah umur 18 tahun.

Tarikan filem ini sangat besar. Filem ini telah menciptakan fenomena perfileman melayu kerana kutipannya mencecah RM 12 juta.


Di sekolah pula ramai betul watak-watak tambahan terus melakunkan watak tanpa dibayar oleh mana-mana syarikat perfileman walaupun tayangan filem ini di panggung sudah habis tayangannya.

Seingat saya sewaktu saya praktikal di Sekolah Menengah Seksyen 19, saya pernah dikenakan oleh pelajar.

Mereka menghantar lukisan dengan menamakan diri mereka dengan nama-nama watak dalam filem REMP-IT . Erm..Sabar jer lah waktu tu.

Mereka menulis nama di belakang kertas lukisan nama Spark , Macha , Madhi la. Bila saya panggil semua ketawa . Mentang-mentangla saya hanya cikgu praktikal.

Dan sekarang, ada kelas-kelas tertentu ( pelajar lelaki ) memainkan semula babak-babak menarik dalam kelas tanpa kawalan seorang pengarah filem.

Maka muncullah Malik junior, Jai junior, King junior, Shark junior & watak -watak seangkatan dengannya.

Rasanya dialog di dalam tu cukuplah gangster-gangster yang guna ataupun pelakon yang melakonkan watak gangster mengikut skrip diberi.

Yang bukan dari golongan tersebut tak payahla praktik kan dalam perbualan harian. Apatah lagi dengan adik beradik, kawan-kawan, ibu bapa @ guru.

TAK SESUAI PUN.  Dengan kawan sekelas pun tak payahla guna yer. Sakit telinga orang lain dengar.

Kasar bunyinya, Ada double meaning pulak tue.Bahaya-bahaya.

SEKALI LAGi saya ingatkan sangat segala bentuk perbualan dalam filem ini tak sesuai nak diikut dalam kehidupan harian sama ada  di sekolah atau di rumah yer.

Tengok drama @  filem ambil lah pengajaran yang baik. Yang buruk tu jadikanlah teladan supaya kita tidak mencopy kehidupan seperti itu dalam kamus kehidupan kita.

Lakonan di paparan skrin bukan semua sesuai untuk kita aplikasikan dalam kehidupan realiti.

Jadilah penonton yang matang dan waras.

Jangan menambahkan bilangan gangster di muka bumi yer duhai pelajar-pelajar sekalian.

Jadilah pelajar yang baik akhlaknya.

Merasakan adanya ALLAH  di jiwa kamu semua.

Jadikan kata-kata yang baik sebagai amalan harian kita

Budi Bahasa Budaya kita

Kerna kata-kata juga sebahagian dari doa.

Renung-renungkan & selamat beramal.

ps: Semua guru sayangkan anak muridnya... :)

1 comments:

Anonymous said...

Kesiannye cikgu..... :)

Iklan Sebentar

Mujahiddah Solehah

My photo

"Bacalah Al Qur'an. Karena ia pada hari kiamat nanti akan datang untuk memberikan syafaát kepada para pembacanya." (Hadith sahih, riwayat Muslim)