Saturday, May 7, 2011

Selamat Hari Ibu

Inilah emak saya yang murah dengan senyuman :)


Tiada apa yang saya mampu ucapkan  selain syukur Alhamdulillah ke hadrat Ilahi di atas pemberian istimewa seorang emak disisi. Pemilik nama Asnah Binti Ismail sebagai pelengkap hidup saya.

Emak,  pentarbiyahan pertama saya,

Cekal membesarkan saya, adik, abang serta adik beradik yang seibu lain bapa, seayah lain ibunya dengan penuh kelembutan dan kesabaran.

Walaupun saya sudah berumahtangga,

Emak saya selalu menemani saya dan berada serumah dengan saya seperti dahulu. Saya suka mak saya duduk dengan saya saya lama-lama.

Emak, membesarkan kami adik beradik tanpa bimbingan ayah disisi setelah dijemput Ilahi.

Ayat yang menyentuh saya bila saya diuji musibah yang sangat meruntun jiwa saya.

“ Emak rela hidup susah tapi mak tidak akan biarkan anak mak yang susah ” .

Ucapan ini hanya terbit dari bibir seorang ibu yang menyayangi anaknya sepenuh hati.

Saya percaya semua emak yang ikhlas hatinya mempunyai  perasaan yang sama.

Dan faktor inilah saya rela berkongsi kesusahan dengan insan terdekat dengan saya kerana bimbang kerisauan yang keterlaluan tatkala mengetahui saya mempunyai sedikit masalah.

Tidak berniat memperlekehkan sumbangan bapa tapi itulah hakikat sebuah kehidupan bekeluarga.

Ibu lebih berjiwa terhadap anak -anak  .

Bapa juga memainkan peranan yang penting juga :)
( Jangan marah bapa-bapa penulisan khas buat bapa akan dikeluarkan juga nanti  bila hari bapa kunjung tiba )

" Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)". [Luqman 31:14]

Jom pembaca semua kita saling mohon maaf pada mereka

Dan maafkan kesalahan mereka supaya melembutkan hati kita dan jauhkan kita dari dendam kesumat dalam dada

Dan yang paling penting kita harus membalas budi mereka dengan kebaikan yang tiada hentinya

Dan wajib mendoakan ibu bapa kita dimana jua mereka berada selagi mereka hidup ataupun sudah tiada
Semoga kita menyayangi ibu kita seadanya.


Tanpa ibu siapalah kita…

“ Mak , cek sayang kat mak”. 4 patah perkataan pada emak saya sempena hari ibu sedunia.. 

saya & emak . Sama tak muka kami  :)


 Hihihi tersenyum mak membaca entry ni.

Kepada semua ibu-ibu. Semoga kebaikan dan kesabaran anda sepanjang memegang gelaran ibu dapat membahagiakan anda dunia dan akhirat amin.

1 comment:

Aku DaN SeSuAtU said...

selamat hari ibu buat mak ayu n ayu sndiri..heee

Terbaru

ORANG HEBAT UJIANNYA HEBAT.

Isu poligami dan penceraian memenuhi ruang maya. Ada yg pm dan mesej saya tanya sembang pasal ni. Macamnilah. Rahsia penghujung ke...

Penulisan Yang diminati ramai