topbella

Monday, March 7, 2011

Buat sahabat yang dekat di hati. ( konflik rumahtangga )



broken marriage 
Sewaktu sahabat lain rancak  mengupload photo, mempromosi  gambar perkahwinan yang indah-indah, memaparkan aksi-aksi bahagia pasangan suami isteri di paparan skrin dan berkongsi kecomelan  anak di fb.
Sahabatku,  yang jauh kini diuji dengan sesuatu yang istimewa, yang tidak pernah terlintas di hati . Apatah lagi dari seorang pemilik hati yang bernama isteri yang sangat menyintai sang suami. Mengharapkan kebaikan dan kebahagiaan dalam sebuah ikatan  yang suci. Mengidamkan keluarga yang ideal seperti yang diimpikan  pada detik awal pernikahan terjadi.
Dulunya Pernikahan didirikan dengan penuh rahmah , mawaddah,  memberikan ketenangan selepas fasa bersendiri. Kita bersama sama berjuang  meloloskan diri dari ujian sebelum menempuh medan perkahwinan sehingga berjaya menjadi suami isteri.
Namun kini  Perkahwinan menghadirkan ujian yang luar biasa. Merentap hati menguji emosi. Ketenangan  yang dulu dirasai semakin mahal untuk dimiliki.
Disaat  menaip entry ini, Sahabatku kini diuji dengan kesakitan dalam kehidupan realiti perkahwinan.
Dan ada hampir pasti  TERPAKSA memilih sesuatu yang digeruni oleh semua pasangan .
Dan ada yang sedang mengalaminya sendiri dan sendiri dan masih tidak kelihatan kesudahan, kabur jalan penyelesaian terhadap kehidupan masa depan.
Sahabatku,
Tidak ada perkahwinan yang tidak didatangkan dengan sekumit masalah. TIDAK ADA! 

Setiap perkahwinan PASTI dihadirkan  masalah yang istimewa bersusun menanti. 

Yang di designkan sesuai dengan kemampuan penghuni rumahtangga tersebut.  
Sahabatku,
Kamu insan yang terpilih, ujian kita ( semua suami dan isteri ) hampir sama tetapi tidak serupa semuanya.
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”
Surah Al-Baqarah ayat 286
Dan hanya pasangan yang terlibat mengetahui segala  masalah, punca selepas Pencipta Kita yang sentiasa memerhati bertemankan malaikat yang setia di kanan dan kiri berbanding orang luar yang tidak pasti apa yang sebenarnya yang terjadi.

Kita  sentiasa berdoa yang indah-indah sebelum berkahwin, semasa berkahwin mahupun selepas berkahwin.  Apatah lagi tatkala ujian semakin rancak terjadi.  Dan waktu itu doa kita semakin dihayati dan difahami.

Airmata tak mampu menterjemahkan isi hati yang tersembunyi . Hanya dengan rasa Allah di hati mampu memberi ketenangan yang berpanjangan dan kekal di hati sendiri di sebalik keperitan yang  terjadi.  Ayat-ayat suci dan zikir hati mampu meredakan sedikit gelodak yang tersembunyi dalam sanubari. Memberi jawapan terhadap soalan yang berlegar dan bermain di lintasan hati.  Menghuraikan kekusutan yang dialami. Menanti dari hari ke hari supaya esok indah dari semalam itu sudah pasti dinanti.

Sulit  untuk berkongsi segala yang terjadi dalam sebuah masjid sendiri apatah lagi berkongsi isi hati segala yang terjadi dari akar umbi.
Kamu, Aku dan semua isteri-isteri, kita semua sama sentiasa diuji, terus diuji dan selepas ini banyak lagi ujian yang  tersusun menanti. INGATLAH !
Sahabatku,
Allah hadirkan ujian ini tanda sayangnya pada kita sebagai seorang isteri. Memberi ruang untuk isteri mendapat pahala menanti yang tersembunyi.
Bersangka baikla pada Allah dengan ujian yang diberi. Walaupun kita di anugerahkan segunung kesedihan mahu pun selautan kepedihan memamah perasaan
 Ketahuilah segala hadiah dan anugerah dari Allah berupa kesedihan, kesakitan dan kepiluan pada hati.
 "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja)mengatakan: “Kami telah beriman,” sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." Surah Al-Ankabut ayat 2-3
Janganlah menilai kebahagian dan kegembiraan mengikut pandangan mata kita sendiri dengan keputusan yang diberi nanti.  Supaya tidak menyemarakkan kesakitan pada diri sendiri . Hanyut dengan alunan emosi . Larut dengan mimpi ngeri di malam hari. Tewas dengan mainan hati bertemankan sepi, berlagukan air mata mengalir di pipi. Aku khuatir waktu itu syaitan menjelma diri memainkan peranan tersendiri. Aku sentiasa doakan kamu dan aku dipelihara dari semua ini bila kita diuji.
" Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."
Surah Al-Imran ayat 139
 Sahabatku,
Bentuk  apa jua ujian  yang di beri pastinya adalah usaha untuk meningkatkan darjat keimanan diri pemilik seorang isteri yang PASTI. Teruskan menanti dan menyambut segala yang diberi oleh Allah dengan rasa cinta dan kasih berkekalan selepas berakhirnya episod istimewa ini.
"….. Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal. Dia adalah Tuhan yang memiliki ‘Arsy yang agung." Surah At-Taubah ayat 129
"….. dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir." Surah Yusuf ayat 87
Sahabatku,
SEMOGA UJIAN INI MENDEKATKAN KITA DENGAN CINTA ILAHI,  
USAI KESULITAN PASTI JUA HADIR KEBAHAGIAAN YANG DICARI,
ANDAI ALLAH BERTAKHTA DI HATI,    
BUNGAKAN KEIMANAN DISEBALIK KERESAHAN YANG TERJADI,
DUKA LARA DALAM DIRI PASTI AKAN BERLARI PERGI.

0 comments:

Iklan Sebentar

Mujahiddah Solehah

My photo

"Bacalah Al Qur'an. Karena ia pada hari kiamat nanti akan datang untuk memberikan syafaát kepada para pembacanya." (Hadith sahih, riwayat Muslim)