topbella

Tuesday, December 14, 2010

Memilih...

    Setiap orang diberi peluang untuk memilih. Apa jua bentuk pilihan yang diberi. Ada juga yang terjadi tanpa pilihan tapi kuantiti yang tidak boleh dipilih hanyalah sedikit berbanding yang boleh dipilih. Namun pilihan terakhir adalah pilihan  yang dipilih adalah ketentuan Allah yang telah terpilih. Akan tetapi sudah menjadi kebiasaan bila tersalah pilih, pilihan yang dipilih tidak menjanjikan kepuasan seperti yang dijanjikan . Ramai akan bersuarakan kesalahan kita yang memilih, apabila terjadinya kegagalan , kerosakan dengan tiba-tiba munculnya gerak hati mereka tentang kesudahan yang tidak baik tentang apa yang sudah kita pilih. Berbanding jika pilihan kita tepat dan meyakinkan jarang kedengaran suara suara meyakinkan pemilihan tersebut..
    Pilihan yang terbaik di mata kita adalah yang cantik, selesa,bahagia berkualiti, tahan lama dan padan dengan kita. Jika nampak dan teserlah keindahan kita akan katakan kejayaan dengan apa yang dipilih . Namun siapalah kita untuk terlalu memilih..dan yakin pilihan kita adalah yang terbaik selamanya .  Mampukah kita meyakinkan diri untuk melalui jalan tanpa duri. Mampukah kita berbuat demikian.
    Wahai sekalian saudara, sahabat pembaca.. Pilihla yang terbaik apa jua yang dipilih. Namun keterbatasan kita kadang-kadang tak mampu untuk menilai pilihan berbanding Pencipta Yang Satu. Apa jua keputusan dalam pilihan kita yang dipilih. Hadapilah dengan tenang dengan jiwa yang berserah. Semoga pilihan kita dimulakan dengan Ketetapan pilihan kita dengan  Allah s.w.t. Insyaallah Allah tidak pernah menzalimi hambaNya. Pilihan Allah adalah pilihan yang terbaik pada kita walaupun ia menyakitkan atau sebaliknya . Semoga kita adalah insan yang terpilih dari yang dipilih menjadi pilihan Allah untuk memberi yang terbaik dalam memilih . Insyaallah.

0 comments:

Iklan Sebentar

Mujahiddah Solehah

My photo

"Bacalah Al Qur'an. Karena ia pada hari kiamat nanti akan datang untuk memberikan syafaát kepada para pembacanya." (Hadith sahih, riwayat Muslim)